Porady

Konsultant ślubny

Konsultant ślubny inaczej też zwany koordynatorem ślubnym to osoba, która jest ekspertem w zakresie doradztwa i organizacji ceremonii ślubnych i przyjęć weselnych.

Jest osobą działającą w imieniu Młodej Pary, negocjująca z usługodawcami najlepszy serwis, najwyższą jakość usług i najniższe ceny. Sprawia, że przygotowania ślubne nie są trudne i czasochłonne. Jest także doskonałym koordynatorem, dzięki któremu wszystko gotowe jest na czas oraz jest doradcą finansowym, który pracuje w ramach wcześniej określonego budżetu ślubnego i dba by budżet ten nie został przekroczony. Instytucja Konsultanta Ślubnego narodziła się w Stanach Zjednoczonych wiele lat temu.

Od wyboru najlepszych usługodawców na lokalnym rynku ślubnym, poprzez organizację ceremonii ślubnej i przyjęcia weselnego zgodnie z potrzebami Młodej Pary, do koordynacji dnia ślubu - takie pakiety w swojej ofercie posiada większość firm organizujących śluby. Pomoc konsultanta ślubnego jest bardzo dużą zaletą pod wieloma względami, m.in.:

-konsultant ślubny pomaga oszczędzać czas Młodej Pary odciążając ją od ogromu spraw do załatwienia
-konsultant zna budżet Młodej Pary i pomaga znaleźć takie rozwiązania, aby go nie przekroczyć
-konsultant współpracuje ze sprawdzonymi firmami na lokalnym rynku ślubnym
-konsultant "bierze ślub niemal w każdy weekend", co pomaga mu w uzyskaniu lepszych usług za te same pieniądze. Należy jednak uważać na konsultantów, którzy gwarantują oszczędności pokaźnych sum, gdyż jest to wprowadzanie w błąd
-konsultant ma doświadczenie w planowaniu przygotowań do ceremonii ślubnej, w przeciwieństwie do Par, które robią to po raz pierwszy
-posiada oryginalne pomysły
-ponadto potrafi przewidywać potencjalne problemy i je eliminować

Oto aspekty działalności konsultantów:

-zaproszenia i winietki stołowe
-dobór stylistyczny, zaprojektowanie, uszycie lub kupno sukni ślubnej
-stylista, makijaż, fryzjer
-dobór wiązanki
-zaprojektowanie, uszycie lub kupno garnituru, fraka lub smokingu
-wynajęcie fotografa oraz kamer video
-dekoracja kościoła i/lub Urzędu Stanu Cywilnego
-wynajem miejsca weselnego: restauracje, hotele, dworki, zamki a także wesele w plenerze lub w domu oraz zapewnienie cateringu
-dekoracja sali weselnej
-muzyka na żywo lub mechaniczna
-pomoc przy wyborze tortu weselnego
-wynajem autokarów dla gości wynajem noclegów dla gości
- poprawiny
-kursy tańca
-opieka nad dziećmi podczas wesela
-potwierdzenie przybycia gości
-dodatki np.: pokazy fajerwerków
-kwestie formalno-prawne dot. zawarcia związku małżeńskiego powinny być załatwione przez Młodą Parę, konsultant może w tym celu udzielić cennych wskazówek.

Zatrudnienie konsultanta ślubnego to decyzja w dużej mierze oparta na zaufaniu. Bardzo ważna jest rozmowa wstępna, która ukazuje stopień profesjonalizmu, doświadczenie oraz styl bycia konsultanta. Po tej rozmowie odpowiedz sobie na następujące pytania:

- czy dany konsultant Cię słucha?
- czy oferuje usługi zgodnie z Twoimi wyobrażeniami?
- czy czujesz się pewnie?

Konsultant powinien być osobą, która spotka się z Tobą wszędzie gdzie zechcesz. Na tym właśnie polega jego praca. Są to przede wszystkim częste podróże do Młodych na konsultacje i do podwykonawców, celem ustalenia wszystkich szczegółów.

Pytania, które można zadać konsultantowi podczas pierwszego spotkania: Dlaczego powinnam zatrudnić konsultanta ślubnego? I dlaczego akurat Pana/Panią? Jak długo Pan/i pracuje w branży ślubnej? Ile wynosi prowizja za Pana/i pracę? (jeśli kosztuje drożej niż oferują inni zapytaj dlaczego?) Jaka jest Pana/i dyspozycyjność? (konsultant powinien być dyspozycyjny codziennie podczas okresu przygotowań i powinien móc przyjeżdżać do domu Młodej Pary) Co Pan/i zrobi w ramach pracy dla nas a co będziemy musieli zrobić sami? Jak dużo ślubów przygotowuje Pan/i w trakcie miesiąca/weekendu? Czy można obejrzeć zdjęcia wykonanej przez Pana/ią pracy? Czy posiada Pan/i dodatkowe materiały informacyjne np.: filmy video?

 Jeżeli już zdecydujecie się na zatrudnienie konsultanta ślubnego, uważnie przyjrzyjcie się umowie, którą będziecie podpisywać. Powinna być ona skonstruowana w sposób przejrzysty i szybki do przyswojenia. Uwaga na wszelkie klauzule pisane drobnym druczkiem. Szczególną uwagę należy zwrócić na punkt dotyczący rezygnacji z umowy. Nie powinien on powodować żadnych strat materialnych dla Młodej Pary. Powinien raczej zabezpieczać konsultanta przed utratą pieniędzy i czasu już zainwestowanego. Załącznikiem do podpisywanej umowy powinien być budżet.

Następnym krokiem po podpisaniu umowy jest wpłata depozytu na rezerwację daty ślubu (depozyt powinien być kwotą symboliczną, np. niewielkim procentem od całości ustalonego budżetu). Dodatkowo należy wpłacić zaliczkę na poczet rezerwacji miejsca weselnego. Wysokość zaliczki ustalana jest przez administratora obiektu, a nie przez konsultanta.

Ustalenie budżetu ślubnego jest dosyć trudne. Jest wiele aspektów, które należy wziąć pod uwagę. Bez odpowiedniego zaplanowania wydatków, wasz budżet w fazie końcowej przygotowań może dwukrotnie wzrosnąć. Dlatego zawsze proś konsultanta o podanie cen maksymalnych dla interesujących Ciebie usług

Michał Dudek / Firma MIX

© 2009 - 2024 pless intermedia. Wszelkie prawa zastrzeżone.